Wednesday, September 28, 2011

Ülesanne 3

IT roll erivajadustega inimestele

Infotehnoloogia on väga kasulik/oluline „sõna“ meie elus. Ilma ingotehnoloogiata inimesed ei saa kujutleda nende igapäeva elu aspekte, haridust, vaba aja veetmist, töö ja kodu. Samuti infonehnoloogia aitab õpilastel üle saada barjääridest ühiskonnas. See on eriti oluline puuetega inimeste jaoks. Infotehnoloogia aitavad näha, kuulda ja kasutada arvutit paremini, neil on märkimisväärne potentsiaal kompenseerida inimeste funktsionaalseid piiranguid.
Igapäevaelus me sageli ei mõtle, kuidas elavad erivajadustega inimesed, missugustega probleemidega nad puutuvad kokku. Ja see ei ole emotsionaalses kalkus, kuid selles, et on väga vähe kontaktpunkte puudega inimeste ja kogukonna vahel. Sageli puuetega inimeste maailm kahaneb korteriga, kus nad elavad, aga sõpruskond on piiratud ainult lähimate sugulastega. Kuni viimase ajani, peaaegu ainult televisioon või raadio olid „akna maailma“ erivajadustega inimestele, kuid need kommunikatsioonivahendid on, esiteks, informatsioonilised ja ei vasta puuetega inimeste suhtlemise vajadustele, ei luba neil elada aktiivset elu.
Viimastel aastatel infotehnoloogia on väga muutunud. Eriti põhjalikult on nüüdistehnoloogia muutnud puuetega inimeste positsioone, avades neile tee sellistesse ühiskonnaelu sfääridesse, mis varem olid nende jaoks täiesti suletud. Näiteks pedagoogika sfääris. Tänapäeval erinevate puuetega inimesed võivad saada üldharidust tavatasemel. Infotehnoloogia areng on avanud rea uudseid võimalusi andmaks võrdväärse hariduse ka raskete puuetega inimestele. Erinevate riistvaraseadmete ja multimeediatehnoloogia kasutamine kujuneb tõonäoliselt tulevikus eripedagoogika lahutamatuks osaks.

Näiteks pimedad ja nägemispuudega inimesed ei saa saada kätte nähtavat teavet monitori ekraanilt. Neil pakutakse erinevaid riistvarasid või tarkvarasid. Peaaegu, see on lugemisprogrammid, mis hääldavad teksti ekraanilt. Need programmid võivad aidata mitte ainult nägemispuudega inimesi, kuid ka düsleksia (võimetus lugeda) või õpiraskustega inimesi. Lisaks sellele, inimesed, kellel on probleemid nägemisega, võivad kasutada spetsiaalset klaviatuuri, mille võtmesuurus on rohkem kui standartsetel seadmetel, ning sümbolid, mis on kujutatud nupudel, mitte ainult suuremad kui tavalised, vaid on tehtud graveerimise meetodiga.
Kokkuvõte. Mõiste „erivajadus“ hõlmab erinevaid füüsilisi, emotsionaalseid ja õpiraskusi, mis saab teha tavalise koolitööid keerulisemaks. Arvutid võivad tuua reaalset kasu lastele, kellel on probleemid juurdepääsusoovide või tavaharidussüsteemi aru saamisega. Praegu on palju tehnoloogia rakendusi eripadagoogika juhendamiseks. Need rakendused võimaldavad erivajadustega inimestel tunda end mugavamaks ja saada rohken edu klassis. Need on kaks eduka õpikeskkonna võtmeelemente.
Aga.... Vaatamata sellele, et tänapäeval meie riigis puuetega inimestel on kättesaavadav kaugõpe teenused, ja samuti erivahendid, mis aitavad puuetega inimestel õppida arvutit kasutada, üheks probleemiks on endiselt kvalifitseeritud õpetajate  puudus puuetega inimeste õpetamisel.

Kasutatud kirjandus:
Kikkas, K. (2009). Haridustehnoloogia ja erivajadustega inimesed. Loengumaterjal. Tallinna Ülikool.

http://beta.wikiversity.org/wiki/Haridustehnoloogia_ja_erivajadustega_inimesed/IT_ja_erivajadused
[28.09.2011]

Florian, L., Hegarty, J., 2004. ICT and Special Educational Needs. A tool for inclusion.

http://science.nsta.org/enewsletter/2003-08/ss0303_50.pdf  (12.09.2011)

1 comment:

  1. Huvitav essee, tore, et kõiki aspekte kirjeldasite. Väikesed stiilivead küll kirjapildis on, püüdke edaspidi neid vältida, laske kursuseõel teksti enne postitamist üle vaadata.

    ReplyDelete